نشست عمومی مادران سرپرست خانوار بنیاد نیکوکاری رایحه در اواخر مهر ماه، 1402 طی دو روز متوالی و با حضور مدیریت، مسولین واحدها، گروه تحصیلی، مددکاران، مشاورین، دانش آموزان و مادران، در سالن اجتماعات رایحه برگزار شد و در این مراسم از 14 دانش آموز برتر رایحه که به دانشگاه های سراسری راه یافتند، با اهداء لوح و هدایا قدردانی شد.
در ابتدا مدیریت رایحه، ضمن خیر مقدم به حضار، موفقیت و راه یابی فرزندان رایحه به دانشگاه های سراسری را، به مادران و جمع رایحه تبریک گفته و آینده ای درخشان برای آنان آرزو کرد.
پس از معرفی گروه تحصیلی، مشاورین و پشتیبانان، مدیر کلینیک رایحه در مورد اهمیت مراجعه به موقع خانواده ها به مشاور و دریافت راهکار جهت رفع مشکلات زندگیشان را لازم دانست و به آسیبهای موضوع ازدواج زود هنگام فرزندان و برقراری ارتباط صحیح خانواده و فرزندان اشاره کرد.
*مددکارانی که دستاوردشان موفقیت خانواده هاست*
در ادامه دانش آموزانی که به دانشگاه راه یافتند به اتفاق مادرانشان در میان تشویق حضار برای دریافت لوح سپاس و هدایا روی جایگاه رفتند.
مددکاران همراه با مادران با افتخار از تلاش و موفقیت دانش آموزان گفتند، گویی فرزندان خودشان به این موفقیت رسیده اند. مادران قصه های تلخ و شیرین زندگی را روایت کردند و با نگاه قدرشناسی فرزندانشان، شیرینی و حلاوت موفقیت را چشیدند.
اینجا مادرانی حضور دارند که درد مشترکی با یکدیگر دارند و با مشکلات زیاد، پشتوانه محکمی برای فرزندانشان هستند. اغلب آنها هم نقش مادر و هم نقش پدر را ایفا می کنند.
مددکاری در مورد بیماری یکی از بچه ها می گوید: این دانش آموز سالهاست با بیماری پانیک دست و پنجه نرم می کند. این بیماری، یک اختلال روانی است که فرد به طور ناگهانی دچار ترس و اضطراب و تپش شدید قلب می شود و بیمار احساس کند که دچار حمله قلبی شده و ناگهان از هوش می رود.
باور نمی کردم علی رغم مشکلات زیاد خانواده ها، چطور یک پسر نوجوان با این بیماری خطرناک می تواند در درس و تحصیلات موفق شود. خوشبختانه حمایت حامی بخش درمان، پزشکان رایحه و حمایت همه جانبه گروه تحصیلی و مشاورین رایحه، انگیزه این نوجوان را بالا برده و او توانسته بود در تحصیل موفق شود.

*لحظاتی شاد با گروه دف نوازان*
برنامه با حضور تعدادی از هنرمندان عرصه دف‌نوازی حال و هوای مجلس را عوض کرد. لحظاتی شاد با هنرمندی گروه دف نوازان آتیک طوسی، معصومه سلیمانی و سودا اسلامی اجرا شد و محفل گرم و شادی بدون دغدغه ها و روزمرگی ها برای مخاطبان پدید آورد.
*کارشناس تحصیلی*
سپس صحبت های کارشناس برنامه هاجرکنگرلو، پیرامون ساختن امید و ایجاد روزنه ای برای حرکت به سمت روشنایی و زندگی انسانی تر،که خیرش به خود و دیگران برسد؛ در گرو مهربانی کردن است. تغییر، آموزش، یادگیری و بازسازی عادات غلط و اطلاع رسانی است. ابتدا باید از خود و دایره نزدیکان و همنوعان شروع شود تا آن چه که انتظار داریم، از جامعه اتفاق بیفتد. ما همه در برابر هم مسئولیم.
*توصیه های واحد مددکاری به خانواده ها*
در حاشیه مراسم مسول مددکاری توصیه هایی در رابطه با شرح وظایف مادران و ارتباط با فرزندان داشتند و به مادران تاکید کردند، چگونگی وضعیت و نیازهای فرزندان در خانه را به مددکاران و مشاورین رایحه اطلاع رسانی کنید. مسول مددکاری خطاب به مادران گفتند: شما به اعضای رایحه و برنامه های بنیاد اعتماد کنید، مددکاران در تلاشند با توجه به شناسایی و نیازهای مالی و غیر مالی خانواده ها درصدد رفع مشکل و بهبود زندگی خانواده ها برآیند. پس شما هم صادق باشید تا ما هم بتوانیم نیازها و مشکلات شما را برطرف کنیم.
*تجربه مادران موفق*
*با کمک دخترانم سالانه 1000 کیلو ترشی درست می کنیم*
مادری می گوید همسرم در زندان است. نبود همسر و مشکلات اقتصادی و بیکاریم باعث شد تا صاحبخانه اثاثیه ام را بیرون بریزد و بی خانمان شوم. او می گوید مدتی در حسینه محله، روزهای سختی را گذراندم. تا این که با رایحه آشنا شدم و توانستم با حمایت های بخش اشتغال رایحه با کارهای خدماتی و با کمک دخترانم سالانه 1000 کیلو ترشی درست کنیم و با حمایت خیرین رایحه توانستم خانه ای در طبقه چهارم یک ساختمان اجاره کنم. هرچند پله های نامناسب ساختمان اذیتم می کند ولی خداوند را شاکرم که با سفارشات ترشی و کارهای خدماتی اموراتم را می گذرانم.
*با وعده های دروغین مردی در ازدواج اغفال شدم*
مادر دیگری از ازدواج ناموفق خود گفت: دانش آموز باهوش و موفقی در رشته ریاضی بودم، متاسفانه با وعده های دروغین مردی که گفت از لحاظ تحصیل و دانشگاه حمایتم می کند، اغفال شدم و در اوج نوجوانی و ناخواسته مادر شدم. خیلی تنها بودم نه پدری و نه مادری، ولی برای فرزندم هم پدر و هم مادر بودم. فرزندم تا سال نهم با معدل 20 درس خوانده و با حمایت رایحه در مدرسه ( سلام ) بصورت رایگان پذیرفته شد و خودم هم با حمایت های رایحه توانستم در رشته حسابداری تحصیل کنم و مشغول به کار شدم. متاسفانه علیرغم اینکه درگیر بیماری بودم و روزگار سختی را می گذراندم، ولی انگیزه ام را از دست ندادم. و با وجود مشکلات زیادی که داشتم توانستم امسال در رشته مترجمی زبان وارد دانشگاه شوم و همه این موفقیتها را مدیون حمایت های رایحه می دانم. صدای تشویق حضار در سالن رایحه می پیچد و اشک در چشمان مادر حلقه می زند و مادران دیگری که هریک درد و دلی پنهان وکامی تلخ دارند، با شنیدن این تجربیات قوت قلب می گیرند.
پایان بخش برنامه، محقق شدن آرزوهای مادران و فرزندان با حمایت حامیان بود.
واحد خبر رایحه – رویا معصومی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *